Friday, January 6, 2012

Bihun Goreng Simple

Salam..
Ita buat bihun ni sarapan hujung minggu lepas lagi..tapi sekarang baru sempat nak upload kat blog.. Ita memang suka masak guna ikan bilis lagi2 nak masak bihun.. Pada ita rasa ikan bilis sesuai dengan bihun (dan kat tekak ita).. Bukannya taknak guna perasa lain macam daging/seafood, tapi untuk buat sarapan ita suka yang ringkas dan cepat. Biasanya hari sabtu dan ahad suami bawa g jalan2 kat shopping complex, tu yang nak cepat2 keluar.. Oklah, pada sesiapa yang nak cuba, ni resepinya..


Bihun Goreng Simple

1/2 Bungkus Bihun (Direndam terlebih dahulu)

.::Dikisar::.
1 Biji Bawang Besar
4 ulas Bawang Putih
1 cawan Ikan Bilis (ita guna cawan biasa je)
7 biji Cili Padi (kalau kecil, guna 10 biji)
1/2 tsp Serbuk Kunyit (optional)

Sayur Sawi
Taugeh
Garam secukupnya

- Panaskan minyak dan tumis bahan2 yang telah dikisar tadi hingga masak. Jangan basuh blender terlebih dahulu. Masukkan sedikit air pastikan lebihan bahan kisar tadi masuk ke dalam air. Ketepikan.
- Masukkan garam dan rasa.
- Kemudian, masukkan bihun yang telah direndam kemudian masukkan air di dalam blender tadi. Kacau rata, kecilkan api dan tutup selama 1 minit.
-Buka penutup dan kacau rata. Jika air dah kering tetapi bihun masih keras, masukkan lagi air dan kacau rata. Masukkan sayur sawi dan taugeh. Kacau rata. Pastikan bihun dah lembut. 
-Hiaskan mengikut kreativiti anda. Hidang.

** Ita dan suami suka bihun agak lembut, jadi taklah rasa kering sangat bila makan.

No comments: