Thursday, January 5, 2012

Anugerah dari Ilahi

Assalamu'alaikum..
Seminggu ni macam tak sempat nak update blog (memang tak sempat pun..). Adik2 balik, anak2 buat perangai 'baik' diorang.. Bila dah jadi 'baik', jawabnya kenalah 'Roti Panjang'. Bila dah kena baru nak jadi baik, duduk macam orang tak buat salah. Tapi bila diorang duduk je..terpikir pula kita dulu macammana la agaknya. Mak ita kata kalau kitorang adik beradik asyik nak bertengkar je, tu maknanya masing-masing dah lapar.. Ita tanya mak lagi, "abis mak, kalau dah kenyang masih bergaduh lagi?" Mak ita jawab "Tu tandanya masih lapar.. Lapar nak kena rotan!".. kitorang adik beradik macam nak pecah perut bila teringat balik kisah masa kecik2 dulu..

Setiap ibu bapa mesti nak anak2 diorang jadi manusia yang berguna pada keluarga, agama, masyarakat, bangsa dan negara..  Tapi untuk mendidik anak2 bukanlah mudah seperti yang kita sangkakan.. kita kata A dia nak B, kita bagi B dia kata nak A pula.. Tapi mungkin itulah perangai kita masa kecil.. Jangan ingat kalau anak2 kita nakal masa kecik dia akan jadi macam tu sampai besar, KITA yang perlu didik amanah yang telah dianugerahkan dengan sebaik2nya. Jangan terlalu mengharapkan orang lain mendidik anak2 kita sampai kita alpa dengan tanggungjawab kita yang utama..

Memang orang akan nampak kita macam zalim bila didik anak2 dengan rotan, tapi biarlah apa orang nak kata tentang cara didikan kita.. Kalau anak yang kita didik itu menjadi seorang yang berjaya satu hari nanti, kita mampu berbangga dengan diri kita sendiri.. Bak kata pepatah 'Kalau nak melentur buluh, biar dari rebungnya'. Ita pernah dengar motivasi tentang cara mendidik anak2, gunakan suara yang lembut, pujuk elok2.. Ita akui sekali sekala memang ada laksanakan cara macam tu.. tapi bukan setiap kali akan menjadi. Jadi, kita sebagai ibu bapa perlu sesuaikan cara didikan mengikut situasi.. Bukan apa yang orang kata sentiasa betul, kadang2 orang yang nasihatkan kita pun belum tentu anak2 dia nak dengar apa yang dia kata. 

Justeru, untuk pastikan keluarga kita menjadi seperti yang kita harapkan, KITA sendiri yang perlu mencorak anak2.. Apa pun yang berlaku, pastikan anak2 kita mendapat kasih sayang kita yang secukupnya. Biar kita dan anak2 sama2 puas dengan kasih sayang yang diberikan. Kita tak boleh mengharap anak2 akan kasihkan kita kalau kita sendiri tak kasihkan mereka..
** Permata Hatiku**

1 comment:

Anonymous said...

comelnyer ank sedara aku nie... bila dpt jmpe lg, rumah dekat jek tapi mcm duk jauh 2 bln skali pun susah nak nmpak kan kak lg, almaklum la ikut laki alkisah pahamkan je la....