Tuesday, April 3, 2012

Petola

Setiap hujung minggu suami ita akan ke pasar beli barang2 dapur.. Jadi ita pun pesan minta tolong en. hubby belikan petola.. Nak masak petola sangat mudah, kita boleh makan..anak2 lagi lah suka..tak rasa pahit sayur sangat. 

Bukan mudah untuk seorang surirumah mencipta menu untuk santapan sekeluarga.. Orang yang jarang memasak senang lah cakap.."Alah..masak je yang mudah2..", tapi hakikat untuk menggembirakan keluarga dengan makanan yang sedap dan menyihatkan sebenarnya agak sukar, lagi2 bulan Ramadhan.. Mujur jugalah ita mempunyai seorang suami yang tak berapa cerewet.. Mungkin rasa kasihan timbul melihat isterinya bekerja hampir 20 jam sehari membuatkan en hubby sangat sporting bila tiba bab makanan..Alhamdulillah..

Jadi untuk makan tengahari ita cuma masak sayur petola dan ikan bakar..tapi ita terlupa nak snap gambar ikan bakar.. Ada ke orang yang tak pernah masak petola masak air ni.. Tak mungkin rasanya..walau apa pun, ni petola masak air versi ita.. Selamat Menjamu mata..


Petola Masak Air

1 biji Petola, medium
2 biji Tauhu, dipotong 9
1 biji Kentang, medium, dibelah 2 dan potong kecil2
1 gulung Soh Hoon, direndam
1/2 keping Pucuk Tahu kering, direndam
1 biji Telur

.::Ditumbuk kasar::.
1 biji Bawang Besar
3 ulas Bawang Putih
1/4 cawan Ikan Bilis 

Air secukupnya
Garam secukupnya
1/4 sk gula
 
- Panaskan dua sudu minyak masak dan tumis bahan2 tumbuk sehingga lembut, kemudian masukkan air.
- Masukkan kentang. Tunggu sehingga kuah mendidih, masukkan telur dahulu, tunggu sehingga putih telur dah masak sedikit, baru masukkan petola, soh hoon dan pucuk tauhu. Kacau sekali sekala sehingga petola 3/4 masak, kemudian tutup api (Petola akan lembut kerana kuah masih panas).
- Angkat dan hidang. 

Masakan ini sangat mudah disediakan dan sesuai untuk kanak2 yang baru mula belajar nak makan sayur.

No comments: